historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
Sikawki na podwoziu kołowym i przenośne budowane i użytkowane były na długo przed zorganizowaniem się straży pożarnych na całym świecie. Wielokrotnie publikowałam na ten temat zajawki i zdjęcia tych obiektów także na stronie społecznościowej FB. Na starych rycinach z XVI, XVII i XVIII wieku mieliście okazję dostrzec i porównać konstrukcję różnych „dział wodnych”, których budowniczymi byli dawni rzemieślnicy. Większość tych druków ulotnych przedstawiona jest w barwach czarno-białych, ale też są obrazy, które ukazują przedmiot naszego zainteresowania w kolorze. Pod tymi i innymi wizerunkami pisałam najczęściej, że autor tego obrazu lub druku ulotnego wykonał swoją pracę z natury. Dostrzeżemy wtedy na obiektach kolor np. zielony, brązowy, czarny. Ornamenty dekoracyjne – złocone, srebrzone, czy też inne sygnatury przykuwające wzrok i to również pod względem kolorystyki.
Styl architektury i sztuki danej epoki wskazywał na trend w rozwoju społeczeństw.
Każdy przedmiot przez nich posiadany, wytworzony i użytkowany był cechowany stylem twórcy, regionu i danej epoki. Tak samo jest współcześnie, chociaż możemy tego nie dostrzegać. Za pięćdziesiąt lub sto lat pojawią się rzeczoznawcy, którzy będą identyfikować na potrzeby przyszłych pokoleń zwykłe i niezwykłe przedmioty naszego użytkowania, w tym także dzieła sztuki, a także obiekty nieznanej nam jeszcze terminologii itp. Wszystko co dzieje się wokół nas jest naturalnym procesem powielania i inspiracją tego co już było.
Na przełomie XIX i XX wieku, kiedy na świecie zaczęły organizować się straże pożarne, a wraz z nimi pojawiły się firmy pożarnicze, to właśnie w ich katalogach i cennikach rekomendowano kolory taboru strażackiego na życzenie, nie wymieniając żadnego z nich. Na uwagę zasługuje fakt, że większość straży pożarnych tamtego okresu przeważnie formacji zawodowej (patrz również straże na ziemiach polskich pod zaborami) były zmilitaryzowane, a zatem podlegały wojskowym regułom. Ich tabor najczęściej występował w kolorze zielonym i jego odcieniach. Straże te niekiedy nazywały się policją ogniową, które nie miały nic wspólnego z powinnościami znanej nam formacji policyjno-milicyjnej, a w dalszym ciągu były to straże, które kultywowały tradycje wojskowe w oparciu o regulaminy i instrukcje – zadań, ćwiczeń i taktyki. Po II wojnie światowej większość, tu głównie mam na myśli polskich ochotniczych straży pożarnych, przemalowywała swój tabor na czerwono i powodów dla których to robiono było zapewne mnóstwo. Przy zadaniach konserwatorsko-renowacyjnych i remontowych, można sprawdzić czy pod warstwą czerwonej farby nie kryją się jeszcze inne pierwotne kolory. Kto wie co odkryjemy. Zachęcam do dbania o swoje zabytki techniki pożarniczej, do ich konserwacji, renowacji i remontu. Na stronie głównej bloga kilka lat temu opublikowałam także artykuł pt. „Czerwień jako barwa zawodu”, w którym z kolei próbowałam dociec jak to się stało, że dzisiaj ten czerwony kolor przypisuje się strażom pożarnym.
d.j. [CMP}
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.