historia ochrony przeciwpożarowej
historia straży pożarnej
dawny sprzęt techniki pożarniczej
Platforma edukacji w zakresie ochrony ruchomych zabytków techniki pożarniczej i opieki nad tymi zabytkami.
NA SKRÓTY
O PORTALU
Motoryzacyjny dosyć oryginalny projekt, który miał poruszać się po terenie trudno dostępnym? Owszem i nie tylko. Na pierwszym zdjęciu samochód straży pożarnej na podwoziu gąsienicowym marki Citroën wzorowany na podwoziu półgąsienicowym prawdopodobnie Citroëna C6 P19. [1] Jeżeli zaś chodzi o nadwozie, tj. zabudowę pożarniczą wraz z jej wyposażeniem, to niestety nie potrafię ustalić nazwy producenta bądź producentów. Na drugiej fotografii jak się domyślam ten sam pojazd, do którego zamontowano zgarniacz śniegu (pług śnieżny). Na zdjęciu widoczny nr rejestracyjny A61176. Przypuszczam, że pojazd ten w historii pożarniczej motoryzacji i użytkowania przez straż pożarną (polską czy zagraniczną?) stanowił wyjątek. Wręcz moglibyśmy mówić o prototypie lub pojedynczym egzemplarzu. Obie fotografie zostały wykonane w latach 30. XX wieku i opublikowane w Przeglądzie Pożarniczym w nr 7 z 1933 r.
Ps. Moje przypuszczenia co do tego, że samochód ten mógł być użytkowany w Polsce okazały się być mylne. Jeden z czytelników z grupy historycznej na portalu społecznościowym opublikował komentarz o treści:
Jest to Citroen C6 P19 w zabudowie Rosenbauera zbudowany dla straży w Wiedniu (dostarczony w 1931).
Bardzo dziękuję za sprostowanie. To jest bardzo cenna wiedza i jestem wdzięczna za ten komentarz.
d.j. [CMP]
Literatura: [1] Por. J. Tarczyński, K. Barbarski, A Jońca „Pojazdy w Wojski Polskim 1918-1939”, wyd. Ajaks. Pruszków 1995.
Redakcja Historypoż poszukuje informacji na temat zakładowej straży pożarnej nieistniejącej już Elektrowni I w Jaworznie na Górnym Śląsku.
Copyright 2022. HISTORYPOŻ&MUZEOPOŻ. Wszelkie prawa zastrzeżone.